De belevering van de bekende Vleeshalle in de Mechelse binnenstad zal binnenkort heel wat duurzamer verlopen. Daarvoor slaan de Vleeshalle zelf, horecagroothandel VAWI en de stad Mechelen de handen in elkaar. Onder impuls van de stad ondertekenden de drie partijen het Convenant Duurzame Stedelijke Belevering. Het aantal ondertekenaars van het convenant komt daarmee op zesendertig. „Bedrijven laten samenwerken maakt belevering van de binnenstad niet alleen ecologischer maar ook efficiënter.“
“Wij zijn heel blij met de samenwerking van toeleverancier VAWI en de Vleeshalle in onze stad,” stelt schepen van mobiliteit Pia Indigne. “Daarmee hebben ondertussen zesendertig bedrijven ons convenant duurzame stedelijke belevering ondertekend. De deelnemende bedrijven, belangenorganisaties en logistieke spelers engageren zich in dat convenant om mee te bouwen aan een zero emissie belevering van de Mechelse binnenstad tegen 2030. We streven naar een duurzame goederenbelevering zonder aan efficiëntie voor de handelaars in te boeten. Heel concreet willen we minder gereden kilometers, minder uitstoot en meer bundeling van goederen. VAWI en de Vleeshalle kunnen hier substantieel aan bijdragen.”
De samenwerking tussen de twee bedrijven komt niet uit de lucht gevallen. Beide ondernemingen doen al heel wat inspanningen om duurzamer en ecologischer te werk te gaan.
“De Vleeshalle toont in haar dagelijkse werking aan dat duurzaamheid, een gezonde onderneming runnen en toekomstvisie hand in hand kunnen gaan,“ zegt Arjanne Gilbert, manager van de Vleeshalle. „Getuige daarvan is het label duurzaam ondernemen dat wij dit jaar van VOKA mochten ontvangen. Onze leveringen bundelen en verduurzamen en onze toetreding tot het convenant is voor ons een nieuwe belangrijke stap. Wij zijn heel blij te kunnen meebouwen aan de stad van de toekomst.“
Emiel Denteneer, salesmanager bij VAWI: „Als groothandel gespecialiseerd in de belevering van horeca, organisaties en bedrijven willen wij inzetten op duurzame logistiek, maar is het handhaven van onze concurrentiepositie uiteraard ook erg belangrijk. Door bijvoorbeeld volledig zelf in onze elektriciteit te voorzien of software in te schakelen die onze beleveringen in real time optimaliseert, zetten we hier al op in. Het ondertekenen van het convenant sluit hier perfect bij aan.“
De ondertekening gebeurde op een bijeenkomst van de zero emissie werkgroep, een initiatief van de stad om een structureel overleg tussen de logistieke sector, handelaars en belangenorganisaties te faciliteren. Naast het convenant duurzame logistiek onderneemt Mechelen nog heel wat andere initiatieven. Zo ondertekende dit voorjaar nog fietskoerierbedrijf Cargovelo het convenant, waardoor meer beleveringen in het centrum via de fiets gebeuren. Aan de stadsrand zijn ook twee cargohubs gevestigd waar bedrijven hun goederen kunnen afzetten, waarna het transport naar de centrumwinkels via elektrische voertuigen of fietsen gebeurt. Ook B-Post doet onder impuls van de stad haar bedelingen binnen Mechelen volledig met emissievrije voertuigen.