Parking Smisstraat

Stad opent nieuwe gratis buurtparking in Arsenaalwijk

Bewoners van de Arsenaalwijk kunnen hun wagen voortaan gratis parkeren op een nieuwe buurtparking op de terreinen van Infrabel in de Smisstraat. Burgemeester Vandersmissen en schepen van mobiliteit Pia Indigne openden de parking donderdagavond officieel in aanwezigheid van de buurtbewoners. “We willen als stadsbestuur zoveel als mogelijk tegemoetkomen aan de vraag naar parkeergelegenheid die al langer leeft in deze dichtbevolkte buurt.”

De parking telt in totaal 54 publieke parkeerplaatsen die 24/7 bereikbaar zijn. Buurtbewoners kunnen er gratis en onbeperkt  parkeren. De buurtparking ligt op de terreinen van Infrabel, waarmee de stad een overeenkomst sloot voor een minimumperiode van vijf jaar. Daarna zullen beide partijen de werking evalueren en eventueel verlengen.

“Het is geen sinecure om parkeergelegenheid bij te creëren in de dichtbebouwde Arsenaalwijk,” stelt schepen van Mobiliteit Pia Indigne. “Dankzij een goede samenwerking met Infrabel konden we deze oplossing realiseren. Buurtparking Smisstraat is daarmee de negende buurtparking die we deze legislatuur openen, goed voor 1176 parkeerplaatsen. Als stad zijn wij ook permanent op zoek naar andere terreinen om buurtparkings aan te leggen. Momenteel onderzoeken we nog vier potentiële parkeerterreinen verspreid over heel Mechelen. Suggesties zijn ook altijd welkom. We hopen in elk geval met deze parking tegemoet te komen aan de parkeervraag in de buurt. Uit een recente bevraging in het kader van het Proarsenaalproject kwamen parkeerdruk en leefbaarheid als heel belangrijke factoren voor de buurt naar voor.”

Burgemeester Vandersmissen vult aan: “Wij hebben de voorbije jaren al verschillende inspanningen ondernomen om de parkeerdruk op te vangen. Daarbij hebben we de inrichting van de openbare ruimte in de Arsenaalwijk in detail  bekeken om waar mogelijk het straatparkeren te maximaliseren. Eerder  openden we al parking Hamerstraat in deze buurt, goed voor 30 parkeerplaatsen. Waar mogelijk hebben we straatparkeerplekken aangelegd , zonder de veiligheid uit het oog te verliezen. Daar zijn zelfs testen met de ladderwagen van de brandweer aan te pas gekomen. Ook op de parking zelf zetten we in op veiligheid door camera’s te plaatsen.”

Stad Mechelen betaalt eenmalig een investeringskost van 36.924 € excl BTW voor de aanleg, en daarna een huurprijs voor het terrein van 45 € per parkeerplaats per maand, wat neerkomt op een totaal van 29.160 € (exl BTW) per jaar.

“Begin 2024 voorzien de stad en Infrabel ook laadpalen voor elektrische voertuigen,” geeft schepen Indigne nog mee. “Daarmee willen we het aanbod aan elektrische laadpunten versterken. Momenteel zijn er 338 semipublieke laadpunten in Mechelen, aangevuld met heel wat laadpunten op privaat terrein die ook voor particulieren toegankelijk zijn. Mechelen is daarmee koploper van de centrumsteden met 27,7 laadpunten/10000 inwoners.”

De buurtparkings die stad Mechelen deze legislatuur heeft ingericht:

  • Berthe Seroen – 30 ppl – juli 2020
  • Papenhof – 42 ppl – juli 2020
  • Postzegelparking – 93 ppl – sept 2020, nadien vervangen door P. Coloma – 69 ppl – nov 2022
  • Eekhoorntjesparking – 150-tal ppl – feb 2021
  • Delhaize Leest – 40-tal ppl – sept 2021 (opengesteld gedeeld gebruik voor buurt)
  • Tivoli – 90 ppl – feb 2022
  • Keerdok – 516 ppl – november 2022 (Deze parking wordt ook aangeboden tegen een speciaal tarief voor de buurt van het Groot Begijnhof. Daarbovenop werden ook P. Centjesmuur & P. ’t Veer exclusief voorbehouden voor bewoners.)
  • Komet – 146 (publieke) ppl – juni 2023

Deel dit artikel

delen
delen
delen
E-mail