Stad Mechelen bevestigt imago van pioniersstad en digitaliseert aanslagbiljetten

Stad Mechelen verstuurt vanaf vandaag aanslagbiljetten en facturen digitaal naar eBox, tenminste voor burgers én ondernemingen die er zelf de voorkeur aan geven om hun documenten digitaal te ontvangen. Stad Mechelen werkt hiervoor samen met Cipal Schaubroeck en met Digitaal Vlaanderen. Op deze manier zet de stad van de Maneblussers in op burgergericht werken, door met de Mechelse burger te communiceren op de manier waarop hij dat wenst. Stad Mechelen bevestigt hiermee haar imago van innovatieve stad en bouwt enthousiast verder aan het Mechelen van morgen.

Digitalisering, op maat van de Mechelse burger én Mechelse ondernemingen

Vicky Vanmarcke, als Mechels schepen onder meer verantwoordelijk voor burgerzaken en dienstverlening, vertelt: “Bij Stad Mechelen zijn we enorm ambitieus. We timmeren non-stop aan de stad van de toekomst, aan het Mechelen van morgen. We zetten daarbij volop in op digitalisering. Zo organiseren we onze dienstverlening efficiënter, maar natuurlijk ook op maat van de burger en de Mechelse ondernemer. Als volgende stap in deze digitale transformatie van Stad Mechelen kan diegene die dat wenst zijn aanslagbiljetten en facturen vanaf nu ook digitaal in zijn eBox ontvangen. Van de 7335 aanslagbiljetten worden er nu 929 of 13% verstuurd via eBox. De nieuwe postbus van de toekomst kan de burger raadplegen via het digitale “Mijn Burgerprofiel”.”

Stad Mechelen zet al haar troeven in om een digitale stad te worden om die groei vlot en op een efficiënte manier aan te pakken. Daarom nemen we projecten rond digitalisering met beide handen vast. We nemen graag die voorsprong maar steeds met aandacht voor burgers die minder of niet digitaal zijn.

Burgergericht én milieuvriendelijk: twee vliegen in één klap

Schepen Marina De Bie, verantwoordelijk voor digitalisering en de slimme stad, vult aan: “Het hoeft geen betoog dat dit een mooie stap vooruit betekent, zowel voor de stad, alsook voor de burger én onderneming. Als stad zorgen we er zo voor dat we groener én efficiënter kunnen werken. Er moeten immers minder aanslagbiljetten worden afgedrukt, en ze kunnen vlot digitaal worden verstuurd. De burger vaart er wel bij omdat hij uiteindelijk in controle blijft en de communicatie met de stad kan afhandelen, exact zoals hij dat wenst. We brengen deze vernieuwing in samenwerking met Cipal Schaubroeck en met Digitaal Vlaanderen. Zij zorgen er immers voor dat onze toepassing voor belastingen netjes integreert met Mijn Burgerprofiel en met de Magda-documentendienst, zodat wij naadloos documenten aan de burger kunnen bezorgen.”

Low touch werken binnen handbereik

Barbara Van Den Haute, Administrateur-Generaal van Digitaal Vlaanderen, concludeert: “Mijn Burgerprofiel vormt voor de burger de digitale toegangspoort tot zijn interacties met de overheid, over alle niveaus en domeinen heen. We zijn dan ook trots er samen met Cipal Schaubroeck voor te kunnen zorgen dat de Mechelse burger en ondernemingen vanaf vandaag aanslagbiljetten en aanmaningen via eBox en Mijn Burgerprofiel kan ontvangen. Zo zetten we alweer een stap in de richting van low touch werken.”

Achtergrond informatie 
Over Digitaal Vlaanderen
Digitaal Vlaanderen is een geëngageerde, klantgerichte businesspartner voor Vlaamse overheidsdiensten en lokale overheden. We bieden hen een voorsprong door digitale oplossingen aan te bieden die binnen een breed en schaalbaar ecosysteem te situeren zijn. Een intelligente en wendbare dienstverlening staat hierbij steeds centraal.
Dankzij onze herbruikbare producten en diensten, onze digitale expertise en een breed inzetbaar netwerk van publieke en private partners, is Digitaal Vlaanderen een evidente partner voor het bedienen van burgers, bedrijven en organisaties.

Over Cipal Schaubroeck
Cipal Schaubroeck wil – via duurzame co-creatie met klanten – innoveren om de digitale transformatie van overheden op een hoger niveau te tillen. Daarbij staat de mens centraal. Zowel de burger, de ambtenaar als onze medewerkers moeten daar beter van worden. De burger door een klantvriendelijke en efficiënte overheid, de ambtenaar dankzij gebruiksvriendelijke en betrouwbare toepassingen en onze medewerkers door hen de kans te geven om hun talenten te ontplooien. Cipal Schaubroeck streeft er op elk moment naar om oplossingen te bieden die de levenskwaliteit van de burger verbeteren en het werk van de ambtenaar vereenvoudigen. Vanuit een visie van co-creatie realiseert Cipal Schaubroeck, samen met diverse overheden, op een duurzame wijze digitale transformatie.

Samen met meer dan 600 gedreven en competente medewerkers bouwt de Cipal Schaubroeck-groep aan de overheden van de toekomst. Cipal Schaubroeck bouwt voortdurend de expertise verder op in de beleidsdomeinen waarvoor het een structurele partner voor lokale besturen vormt. Daarnaast kiest Cipal Schaubroeck er voor om de krachten te bundelen, om zo nóg meer te investeren in innovatie. Gedurende de voorbije jaren werd er dan ook een ecosysteem rondom Cipal Schaubroeck gevormd, dat er voor zorgt dat lokale besturen eenvoudig mee kunnen genieten van innovatie die dochterbedrijven en partners brengen.

Deel dit artikel

delen
delen
delen
E-mail