Nog tot begin juli werkt het Vlaams Gewest aan de beveiliging van het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de Abeelstraat. Er komen verkeerslichten; het kruispunt wordt compacter en overzichtelijker. Vorige week werd ook de procedure opgestart voor de installatie van trajectcontrole op de Brusselsesteenweg. De stad is daarnaast van plan om ook op de parallelle Zemstbaan ingrepen te doen voor meer fietsveiligheid. Met dit pakket aan maatregelen wil het stadsbestuur er de verkeersveiligheid verbeteren.
Met platanenrijen aan weerszijden is de Brusselsesteenweg een iconische poortboulevard naar de stad. De bomen geven de laan wel een uniek uitzicht, maar ze zijn helaas niet bevorderlijk voor de zichtbaarheid aan de kruispunten. Op 14 mei nog werd er een fietsster zwaar gewond bij een aanrijding ter hoogte van café Den Achtsten Dag.
“Er kwamen in het verleden ook al heel wat vragen en klachten van bezorgde burgers binnen over dit gedeelte van de Brusselsesteenweg. Ook de baanwinkels aan de kant van Zemst zorgen voor verhoogd risico. Het fietspad richting Zemst wordt slechts gescheiden van de rijbaan door een klinkerstrook. Allemaal argumenten om een lager snelheidsregime in te voeren en af te dwingen met trajectcontrole”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.
Dat is meteen ook de reden waarom het Vlaams Gewest als wegbeheerder de stad eerder al toestemming gaf om er de snelheid te verlagen van 70 naar 50 km/u. Dat nieuwe snelheidsregime wordt in het najaar ingevoerd. Nadien volgt de handhaving via trajectcontrole. De geplande trajectlengte van 950m zal er lopen vanaf het kruispunt met de Abeelstraat tot aan de gemeentegrens met Zemst (Shopping MZ). De maximumsnelheid zal 50 km/u bedragen. Invoering is voorzien tegen het einde van dit jaar.
Voor de installatie van nieuwe trajectcontroles had het schepencollege voor deze bestuursperiode al 1,4 miljoen euro vrijgemaakt. Begin dit jaar nog werd heel Leest-Dorp afgedekt met trajectcontroles. Mechelen pionierde in 2017 met de installatie van trajectcontroles op grote schaal. Sindsdien zijn vele steden en gemeenten gevolgd, maar Mechelen blijft vooroplopen in aantal. “Trajectcontrole maakt dan ook essentieel deel uit van ons verkeersveiligheidsbeleid. Automatische snelheidshandhaving zorgt immers voor een gelijkmatige verkeersstroom, minder snelheidsovertredingen en bovenal voor minder verkeersongevallen”, aldus nog Vandersmissen.
Sinds de invoering van de trajectcontroles in 2017 daalt het aantal ongevallen op de Mechelse wegen inderdaad systematisch, met 31% op vijf jaar tijd.