Open-vld-Mechelen Vlaamse koploper elek deelwagens

Mechelen Vlaamse koploper in elektrische deelwagens

Mechelen telt 25% elektrische deelwagens in zijn cambio-vloot en staat aan kop met het aanbieden van elektrische deelwagens.  Leuven en Gent volgen. Ook Batt Mobility heeft reeds 3 elektrische wagens op Mechels grondgebied sinds hun opstart in maart 2020.

“Vanuit onze ambitie om het aanbod in duurzame mobiliteitsalternatieven te vergroten en tegelijkertijd Mechelen deelstad van Vlaanderen te worden nemen we een belangrijke voorsprong in elektrisch rijden op andere grote centrumsteden”, vertelt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.

Mechelen Vlaamse koploper

Binnen de cambio-vloot zal de teller eind 2020 op 23 elektrische wagens staan.  “Dat maakt van stad Mechelen de absolute koploper in Vlaanderen voor het aanbieden van elektrische deelmobiliteit. Als stad zetten we op verschillende manieren onze voorbeeldfunctie in op duurzame mobiliteit.”, vertelt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke.

Cambio telt vandaag al meer dan 1800 gebruikers. Sinds de start van onze deelmobiliteit communicatie zijn er meer dan 200 nieuwe leden geregistreerd. De instapkost van 35 euro voor nieuwe leden wordt daarbij door de stad gedragen om zo de drempel naar autodelen te verlagen.

Mechelen zet sterk in op elektrisch autodelen. De eerste keer  een elektrische wagen gebruiken, blijkt voor vele gebruikers toch nog een drempel. Daarom gaf de stad vanaf juli 2020 tot november 2020 een korting van 10 euro op de eerste rit met een elektrische cambio. Meer dan 100 Mechelaars kregen zo een korting op hun eerste rit met een elektrische cambio. “Bij verdere opvolging bleek deze eerste proefrit een cruciale duw in de rug voor toekomstig gebruik. We willen meer Mechelaars warm maken om de switch te maken naar deelmobiliteit. Maar wie de stap maakt naar elektrisch autodelen vormt een extra duurzaam voorbeeld voor onze stad en ondersteunen we dan ook graag ten volle.”, vertelt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke enthousiast.

Daarom wordt de promotiecampagne voor elektrisch rijden met bijna een jaar verlengd. Dit voor alle Mechelse particuliere cambiogebruikers met een éénmalige korting van 10 euro op hun eerste gebruik van een elektrische deelwagen met standplaats in Mechelen en dit nog tot en met 31 december 2021.

We streven naar een zeer divers aanbod, zodat er een voertuig past voor elk soort verplaatsing. Eind november komen er nog vier e-wagens  bij. De Peugeot e2008 is een primeur binnen de cambiovloot, gereserveerd voor Mechelen. Ook de grote Jumpy-9-zitter was een primeur. Recent verschenen er ook 2 twee elektrische Kangoo’s in het straatbeeld.

Autodelen kan coronaproof  

“We zorgen vanuit cambio voor een duidelijke communicatie naar onze gebruikers toe rond het ontsmetten na gebruik of bij het instappen.  We merken dat hygiëne-maatregelen voor gebruikers geen reden zijn om niet te rijden.”, vertelt Geert Gisquière directeur van cambio Vlaanderen.
Wegense corona wordt de loketfunctie van cambio in het Huis van de Mechelaar vervangen door een digitaal loket.  Infosessies volgen hierin eveneens het digitale voorbeeld op veilige afstand

Opkomende projecten rond cambio autodelen

Stad Mechelen zet stadsvernieuwing in de kijker en bouwt verder aan het Mechelen van morgen.  Als stad onderzoeken we in nauw overleg met cambio hoe we binnen deze projecten autodelen toegankelijk kunnen maken voor mensen binnen en buiten dit project.  Deelwagens op plaatsen aan Keerdok en toekomstige bouwprojecten van Komet en Thomas More staan in de steiger.

“Ook zien we veel potentieel bij bedrijven in het centrum en aan de rand.   We gaan actief op zoek naar bedrijven die met duurzame mobiliteit aan het werk gaan en hun personeel overtuigen tot een mobiliteitsshift”, voegt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke toe.

BattMobility in Mechelen

Intussen is ook BattMobility in Mechelen aangekomen.  Zij bieden enkel elektrische deelmobiliteit aan en willen de Mechelaars overtuigen van dit milieuvriendelijk en comfortabel alternatief voor verplaatsingen in en rond de stad.

“Als stad blijven we gradueel uitbreiding in onze vloot met 50% elektrisch ook in 2021. Een gemengd aanbod van elektrisch en conventionele deelwagens blijft belangrijk voor de overstap naar autodelen.  Nu Vlaanderen, na een moeilijke coronaperiode, ook ruimte maakt voor subsidies in deelmobiliteit kunnen we resoluut verdergaan als  Mechelen deelstad van Vlaanderen.”, besluit Vicky Vanmarcke.

Deel dit artikel

delen
delen
delen
E-mail