De komende jaren zal Mechelen € 9.747.807,08 in fietspaden investeren. De Vlaamse regering voorziet hiervoor vanuit het Plan Kopenhagen € 3.890.507,20 aan steun, terwijl Mechelen zelf € 5.857.299,89 bijdraagt, goed voor een investering van € 112,15 per inwoner. “Daarmee staat Mechelen in de top 10 van de hoogste investering per inwoner en in de top 3 wat betreft het investeringsbedrag. Goede fietspaden trekken heel wat nieuwe fietsers aan, maar zijn ook essentieel voor de veiligheid van alle fietsers.”
Tijdens de coronacrisis herontdekte de Vlaming massaal de fiets. In Mechelen steeg het aantal fietsers in 2021 met 16% tov 2020, in 2022 is er een stijging van 26% tov 2021. Die trend zette zich ook in Vlaanderen door. Daar registreerde VAB een stijging van het fietsgebruik met maar liefst 77%. Het was dan ook één van de opvallendste aanbevelingen van de experts van het relancecomité aan de Vlaamse regering om van de coronacrisis gebruik te maken om van Vlaanderen een echte fietsregio te maken.
De Vlaamse regering besliste daarop om met het Plan Kopenhagen een boost te geven aan de modal shift. Ze stelde zich als doelstelling om 1.000 kilometer aan nieuw fietspaden te realiseren en sloeg daarvoor de handen in elkaar met de lokale besturen. Intussen is duidelijk dat heel wat steden en gemeenten de verwachtingen ver hebben overtroffen.
Minister Bart Somers: “Alle projecten samen dienden de lokale besturen maar liefst 1644 kilometer aan nieuwe fietspaden in. Dat is meer dan twee keer de omtrek van Vlaanderen. Ze bewijzen hiermee nogmaals dat zij zaken in beweging krijgen. Als er morgen meer mensen voor de fiets kiezen in plaats van de auto, is het dankzij hen. Daarom hebben we vanuit Vlaanderen het oorspronkelijk budget opgetrokken tot 157 miljoen euro. Tellen we daar de investeringen van de steden en gemeenten en provincies bij, komen we op een bedrag van 412 miljoen aan bijkomende investeringen in nieuwe fietspaden. Hiermee zetten we Vlaanderen internationaal op de kaart als fietsregio.”
45 kilometer aan nieuwe fietspaden
Mechelen maakt in totaal € 5.857.299,89 vrij voor het aanleggen en verbeteren van fietspaden. Vlaanderen voegt daar nog eens € 3.890.507,20 aan toe, goed voor een totale investering van € 9.747.807,08 . Met een investering van € 112,15 per inwoner behoort Mechelen daarmee tot de top 10 van de lokale besturen, en qua investeringsbedrag in de top 3.
“Het Kopenhagenfonds biedt heel wat opportuniteiten om onze fietsinfrastructuur verder uit te bouwen,” zegt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke. “De nieuwe fietspaden van de Leestsesteenweg konden we al met deze middelen realiseren. Ook in de toekomst staan nog projecten ingepland zoals de Adegemstraat, de Battelsesteenweg en de Schaliënhoevedreef. Naast trajectcontroles en snelheidsverlagingen zorgen goede fiets infrastructuur uiteraard ook voor meer verkeersveiligheid. Zo zorgen we ervoor dat fietsers, op een veilige en comfortabele manier door de fietsstad van Vlaanderen kunnen fietsen.”