Imposante kranen plaatsen fiets- en voetgangersbrug van 115 ton

In Mechelen werd vrijdag de nieuw fiets- en voetgangersbrug over de Afleidingsdijle gelegd. Deze brug verbindt het Rode Kruisplein met de toekomstige Parking Keerdok. De plaatsing van de brug was een heus huzarenstukje! Om deze imposante werken in goede banen te leiden, werd gebruikgemaakt van twee van de sterkste mobiele kranen die er bestaan. De komende weken worden de brug en het jaagpad verder afgewerkt, zodat ze begin juni toegankelijk zijn.

Sinds 2018 wordt het gebied rond het Keerdok, gelegen tussen de Dijle, Guido Gezellelaan en de N16, ontwikkeld tot een duurzame en hoogwaardige compleet nieuwe woonwijk met een hotel, een parkeergebouw en een publiek groen park. Na de opening van het viersterrenhotel Van der Valk en werken aan het parkeergebouw op de Eandistip, zit de realisatie van de twee bruggen bijna in een finale fase.

Zitbank van 55 meter

Deze ochtend werden de werken opgestart voor de plaatsing van de fiets- en voetgangersbrug over de Afleidingsdijle. Ze werd met twee kranen op zijn plaats gelegd: een kraan met een capaciteit van 700 ton en een kraan met een capaciteit van 500 ton.

“De plaatsing van de fiets- en voetgangersbrug was nog complexer en groter dan de operatie van de stalen draagstructuur van de brug voor gemengd verkeer die eind verleden jaar geplaatst werd. In theorie kunnen de twee kranen 1.200 ton dragen, maar omdat ze zover over het water moesten reiken, was toch dergelijke capaciteit nodig. De kranen werden tot het uiterste belast. De brug heeft een lengte van circa 55 meter en is 5 meter breed.  Op de brug is ook een zitbank voorzien van 55 meter lang, waardoor iedereen op een fantastische manier boven het water kan verpozen op de brug”, aldus Greet, Geypen, schepen van Stadsontwikkeling.

Toegankelijk vanaf begin juni

“De komende weken wordt het wegdek van de brug nog afgewerkt, wordt het laatste beton van de fundering nog gestort en worden de leuningen en de verlichting nog geplaatst. De afwerking van de brug is voorzien tegen begin juni. Vanaf dan wordt het jaagpad opnieuw geopend en is het voor iedereen toegankelijk”, weet schepen van Openbare Werken Patrick Princen. “Deze fiets- en voetgangersbrug zal in de eerste plaats aangename en veilige verplaatsingen tussen de Eandistip en de Keerdoksite mogelijk maken. In een volgende fase worden beide armen van de Dijle overspannen met een brug, waardoor een fiets- en voetgangersknooppunt tussen de wijken Noord en Battel ontstaat. Ook bewoners van het centrum zullen zo via de groenere vesten en het toekomstige Keerdokpark naar de jaagpaden langs de Dijle kunnen fietsen. Zo wordt de nieuwe wijk geen uithoek van de stad, maar een groene stapsteen in het stedelijk weefsel aan de boorden van het Keerdok.”

De brug wordt gebouwd door de aannemers Herbosch Kiere uit Kallo en CSM uit Hamont Achel.

Ook aan de betonnen brug voor gemengd verkeer wordt nog hard gewerkt. De werken aan deze brug zullen begin juni eveneens afgerond worden.

De realisatie gebeurt in samenwerking tussen de Vlaamse Waterweg en de stad Mechelen. Bouwheer is de Vlaamse waterweg, Financiering gebeurt door de stad Mechelen, die hiervoor ook subsidies kreeg van Vlaanderen. Het kostenplaatje bedraagt zo’n 2,8 miljoen euro voor de twee bruggen. Dit jaar worden beide bruggen begin juni geopend. De opening van het parkeergebouw wordt eind 2022 verwacht.

 

Deel dit artikel

delen
delen
delen
E-mail