In Mechelen werd vandaag de nieuw stalen draagstructuur van de brug voor het gemotoriseerd verkeer over de Dijle gelegd. Het betreft twee stalen balken van 54 ton per stuk. Een heus huzarenstukje! Om deze imposante werken in goede banen te leiden, werd gebruik gemaakt van een zeer zeldzame mobiele kraan.
Sinds 2018 wordt het gebied rond het Keerdok en de Eandissite, gelegen tussen de Dijle, Guido Gezellelaan en de N16, ontwikkeld tot een duurzame en hoogwaardige compleet nieuwe woonwijk met een hotel, een parkeergebouw en een publiek groen park.
Na de opening van het viersterrenhotel Van der Valk en de start van de werken aan het parkeergebouw op de Eandistip, is de realisatie van de twee bruggen volop aan de gang. De realisatie gebeurt in samenwerking tussen de Vlaamse Waterweg en de stad Mechelen.
Twee stalen balken van 44 meter
De tijdelijke maatschappij Herbosch Kiere-CSM heeft sinds de gunning eind 2020 al het voorbereidende bureauwerk afgerond. In augustus werden de werken opgestart voor de realisatie van een fiets- en voetgangersbrug en een brug voor gemotoriseerd verkeer over de Dijle. Vandaag werd de stalen draagstructuur van de brug voor het gemotoriseerd verkeer over de Dijle geplaatst.
“Het zijn twee stalen balken die speciaal voor deze brug werden gemaakt. Ze wegen 54 ton per stuk en zijn 44 meter lang. Het staal zelf is tot 10 centimeter dik. Ze werden geplaatst door een zeer grote en zeer zeldzame mobiele kraan die meer dan 30 meter hoog is”, aldus Greet Geypen, schepen van Stadsvernieuwing.
De twee liggers zijn een paar dagen geleden ’s nachts, elk in twee stukken van 22 meter over de weg naar Mechelen gereden vanuit de werkplaats van Herbosch-Kiere-CSM in Hamont-Achel.
“Timing is van enorm belang. Deze indrukwekkende hijsoperatie werd bewust uitgevoerd bij laagwater zodat de kademuur die de binnenstad beschermt, tijdelijk weggenomen kan worden”, legt Patrick Princen uit, schepen van Openbare Werken. “De gigantische liggers vormen de draagstructuur van de brug. Ze zullen echter niet zichtbaar zijn na afwerking omdat ze volledig ingepakt worden met beton. Daarom blijven ze onbeschilderd.”
De brug voor het gemotoriseerd verkeer zorgt voor de ontsluiting van de Keerdoksite met de N16. Het kostenplaatje bedraagt zo’n 2,8 miljoen euro voor de twee bruggen in totaal.
Fiets – en voetgangersbrug wordt eind dit jaar geplaatst
De stalen fiets- en voetgangersbrug zal het parkeergebouw op de Eandistip en het nieuwe Rode Kruisplein met elkaar verbinden. De stalen fiets- en voetgangersbrug zal op het land aan de zuidzijde van de Dijle aan elkaar gelast worden. Rond de jaarwisseling wordt de brug over de Dijle gelegd.
“Met dit huzarenproject bouwen we letterlijk en figuurlijk bruggen. Want door de combinatie van deze brug, de fietsbrug en de brug over het Keerdok die in een latere fase geïnstalleerd wordt, maken we een betekenisvolle verbinding tussen de wijk Battelsesteenweg met het Keerdok, Malinas en Mechelen Noord”, aldus schepen Princen.
“Dit is nog complexer en groter dan de operatie van de brug voor het gemotoriseerd verkeer. Deze brug wordt met de grootste twee kranen van België op haar plaats gehesen. De funderingen van deze brug worden momenteel gebouwd”, weet Greet Geypen.
Voor een goede ontsluiting van de site en van het parkeergebouw, is de bouw van de twee bruggen onontbeerlijk. De fiets- en voetgangersbrug zorgt niet enkel voor een goede verbinding tussen het stadscentrum met het toekomstige parkeergebouw, maar eveneens met de aangrenzende nieuwe woonwijk en de bestaande woonwijken in Mechelen-Noord in het algemeen.
Bruggen klaar in 2022
De Vlaamse Waterweg leidt de werken voor de twee bruggen. Mechelen ontvangt van de Vlaamse overheid een projectsubsidie voor de aanleg van de fiets- en wandelbrug. Volgend jaar worden beide bruggen geopend, samen met het parkeergebouw. De komende maanden wordt onze nieuwe landmark steeds meer zichtbaar. Na de realisatie van de bruggen zal ook het jaagpad en het Rik De Saedeleerplein aangelegd worden.