Eerste Mechelse Hoppinpunt opent in parking Keerdok

Mechelen heeft sinds deze morgen een eerste Hoppinpunt. Het werd officieel geopend in aanwezigheid van de Mechelse schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. Aan een Hoppinpunt kunnen bezoekers gemakkelijk verschillende vervoersmiddel combineren en is een groot aanbod aan verschillende duurzame vervoersmodi aanwezig. “De Hoppinpunten linken alle vervoersmodi op een handige, laagdrempelige en efficiënte manier en vormen een nieuwe stap in het ontwarren van de verkeersknoop en het bereikbaar en toegankelijker maken van onze mooie stad, “ zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. 

Er komen zo’n 2000 Hoppinpunten in Vlaanderen,” licht schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen toe. “In Mechelen willen we 32 Hoppinpunten opzetten die we gefaseerd zullen uitrollen. In een eerste fase komen er dit jaar nog 7 Hoppinpunten in onze stad. Voor 2025 onderzoeken we minstens 8 andere locaties. Ze maken deel uit van een uitgebreid netwerk Hoppinpunten dat uitgerold wordt om reizigers vlot te helpen overstappen van het ene op het andere vervoersmiddel.  We zijn dan ook tevreden dit mobiliteitsnetwerk in onze stad te kunnen uitbouwen.”

In het Hoppinpunt Keerdok beschikken bezoekers over heel wat vervoersmodi. Vlakbij de E19 biedt het een ruime parking voor 516 wagens en 24 laadpunten waarvan 4 snelladers, maar er staan er ook deelwagens, (elektrische) deelfietsen en deelsteps ter beschikking. Op zaterdag en op koopzondagen vertrekt er een bootshuttle die bezoekers snel en veilig in het centrum brengt. Ook te voet is het stadscentrum via een mooie wandelroute vlot bereikbaar. Vlakbij liggen bushaltes, en aan het Hoppinpunt zijn ook een pakjesautomaat en een fietshub waar je zelf herstellingen aan je fiets kan uitvoeren of zelfs je fietsbatterij opladen.

Uitrol Hoppinpunten

“Na de opening van het eerste Hoppinpunt in Parking Keerdok komen er nog Hoppinpunten aan het station van Muizen en enkele locaties in de stadsrand,” zegt schepen Vandersmissen. “Het station vormt een belangrijke mobiliteitsschakel, en in de stadsrand gebruiken inwoners vaak sneller hun privaat vervoer. De Hoppinpunten kunnen hier goede mobiliteitsoplossingen bieden. Bovendien willen we op deze manier het aanbod aan bijvoorbeeld deelmobiliteit op deze locaties nog verder uitbreiden. In een latere fase realiseren we dan Hoppinpunten op plekken waar het mobiliteitsaanbod al groot is. We willen in elke wijk minstens één Hoppinpunt realiseren, en die ook allemaal op elkaar afstemmen.”

De Hoppinpunten kaderen in een mobiliteitstransitie om aan bestaande vervoersnoden tegemoet te komen en een goed alternatief voor privaat vervoer te bieden.  Ze vormen een netwerk van knooppunten waar reizigers van het ene vervoersmiddel op het andere kunnen ‘hoppen’ en zijn duidelijk herkenbaar aan een paars-witte Hoppinzuil. Die moet de bekendheid van de mobiliteitspunten snel vergroten.

Mobiliteits- en logistieke hubs

“In Mechelen kunnen we dankzij een Europees project een belangrijk extra aspect toevoegen aan onze Hoppinpunten, vertelt schepen Vandersmissen. “Dit doen we door van onze Hoppinpunten niet alleen mobiliteitshubs, maar ook logistieke hubs te maken. We voegen er bijvoorbeeld pakjesautomaten aan toe, en verduurzamen zo de logistiek van onze stad verder. Samen met Amsterdam, Hamburg, Borås en Aalborg is Mechelen hierin een pilootstad. In Mechelen lopen verschillende Europese projecten, die onze stad heel wat inzichten opleveren naar de toekomst toe.”
De 7 locaties voor de Hoppinpunten in 2024:

  1. Keerdok
  2. Station Muizen
  3. Frans Halsvest
  4. Den Abeel
  5. De Plaon
  6. Dageraadstraat
  7. Arsenaal

Deel dit artikel

delen
delen
delen
E-mail