Eind 2020 startte ontwikkelaarsgroep Kairos/Mont-Real met de bouw van een duurzaam multifunctioneel parkeergebouw op de Eandistip. De toren moet enkele bestaande parkings vervangen, zoals die aan het Rode Kruisplein en die van de oude Carrefour-site wat verderop. De stad koos bewust voor een kwalitatieve afwerking met een opvallende gevel die vorm gegeven wordt door grote betonnen elementen in de vorm van een kruis. De plaatsing van het eerste kruis vond vandaag plaats.Afgelopen jaren maakte Fluvius een deel van haar terreinen vrij in het kader van het stadsontwikkelingsproject Keerdok, een van de vele initiatieven waarmee Mechelen de bevolkingsgroei op een ruimtelijk kwaliteitsvolle manier wil opvangen. De parkeertoren is het eerste nieuwbouwproject binnen het project Keerdok. Over enkele jaren komt er een wijk met honderden nieuwe woningen.
“Wat een versteend en weinig dynamisch stadsdeel was, wordt een levendige site die verschillende functies zal combineren. Naast kwaliteitsvol wonen is er ook plaats voor horeca, winkelen, ontspanning, een publiek park van 1 hectare en een duurzaam multifunctioneel parkeergebouw als landmark. Het past binnen onze visie van een duurzame groei van Mechelen”, aldus Greet Geypen, schepen van Stadsvernieuwing.
Gedurfde architectuur
Intussen zijn de werken voor Parking Keerdok volop aan de gang en werd er recent gestart met de realisatie van de bovengrondse verdiepingen. De komende maanden wordt de nieuwe landmark steeds meer zichtbaar. Het stadsbestuur wilde voor het project geen stalen constructie, maar opteerde om er een opvallend gebouw van te maken. De gevels worden afgewerkt met opvallende betonnen elementen in de vorm van een kruis.
“Het parkeergebouw ligt op een belangrijke locatie langs de afrit Mechelen Noord en is een toegangspoort naar de stad. Een doorsnee stalen constructie was hier geen optie. Daarom hebben we gekozen voor gedurfde architectuur. We vinden het belangrijk dat het parkeergebouw een kwalitatieve architecturale uitstraling heeft. Het gebouw moet een eyecatcher zijn. Vandaar dat we ook werken met opvallende betonnen elementen die het gebouw de nodige uitstraling geven”, zegt Greet Geypen.
265 betonnen elementen variërend van 12 tot 22 ton
De volledige gevelstructuur wordt opgebouwd uit geprefabriceerde betonelementen. In totaal zullen zo’n 265 betonnen elementen geplaatst worden, variërend van 12 tot 22 ton. De gevelstructuur is tevens ook de dragende structuur van het gebouw, wat een zeer grote uitdaging is om de eisen in stabiliteit met deze van de voorziene architectuur, hand in hand te laten samenvloeien.
Het eerste betonnen element dat vandaag geplaatst werd is 4 meter hoog, 5 meter lang en weegt zo’n 14 ton en is een standaard element in het gebouw. De gevels worden per niveau opgebouwd. Deze werken zullen in de loop van januari op volle snelheid lopen, de volledige structuur wordt in zo’n 4 à 5 maanden opgebouwd.
Meer dan parkeren
Naast parkeerplaatsen kan je in de toekomst in het gebouw ook een buurtwinkel, kantoren en een afhaalpunt voor postpakketten, terugvinden. Op het dak zal een groen stadsbalkon een prachtig uitzicht over de stad bieden. Het gebouw steekt ook heel slim in elkaar. Zo kunnen parkeerverdiepingen makkelijk omgevormd worden naar bijvoorbeeld kantoren of kan er een tijdelijke invulling aan gegeven worden. Een flexibel gebouw dus, dat makkelijk kan inspelen op toekomstige noden.
Het parkeergebouw is ook op energetisch vlak een voorbeeld in duurzaamheid. Zo zal o.a. het elektriciteitsverbruik, mede dankzij de steun van Europa via het project ACCESS, slim gestuurd worden. Parking Keerdok wordt dé laadhub voor elektrische wagens in Mechelen.
“De realisatie is niet alleen belangrijk om de randparking van het Rode Kruisplein te herlocaliseren, het is ook belangrijk voor de start van alle andere bouwprojecten op het Keerdok omdat Parking Keerdok ook een plaats biedt aan de bezoekers van de nieuwe wijk”, aldus schepen Geypen.
Van zodra het parkeergebouw af is, volgt omstreeks 2022 de bouw van 54 appartementen op de huidige parking van het Rode Kruisplein. Voor de baanwinkels van het Keerdok werd er reeds plaats voorzien in Malinas aan de afrit van Mechelen Noord. In oktober werd ook de stalen constructie van de brug voor het gemotoriseerd verkeer geplaatst. De stalen fiets- en voetgangersbrug zal begin 2022 over de Dijle gelegd worden. 2022 wordt een belangrijk jaar, want dan worden beide bruggen geopend, net als het parkeergebouw. Opening Parking Keerdok is voorzien in najaar 2022.