Deze middag maakte de eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen zijn debuut. De shuttle, die tot 8 personen en ook postpakketten kan vervoeren, kadert in een Europees project en moet de mogelijkheden tonen voor zelfrijdende vervoersmiddelen. “Mechelen zet opnieuw zijn innovatorsrol voorop en test mee de mogelijkheden van dit transportmiddel voor de toekomst.”
De autonome shuttle zal vanaf maandag 13 juni tot en met vrijdag 12 augustus dagelijks helemaal autonoom een 2,5 kilometer lang traject afleggen op het industrieterrein Mechelen Noord. Het elektrische vervoermiddel volgt de Schaliënhoevedreef, de Generaal De Wittelaan en de Oude baan, en legt een lus af in zo’n 15 minuten.
Pakjes- en personenvervoer
“Het project laat een glimp van de mobiliteit van de toekomst zien,” zegt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke. “De technologie rond zelfrijdende auto’s en shuttles evolueert enorm snel. In verschillende steden in het buitenland heeft men bijvoorbeeld al vergevorderde stappen gezet om volledig autonome taxi’s te laten rijden. We zijn dan ook trots dit pilootproject in Mechelen te kunnen lanceren. De shuttle biedt een innovatieve, praktische en duurzame manier om zich te verplaatsen die voor iedereen toegankelijk is.”
Opzet is dat werknemers van de bedrijven langsheen het traject aan verschillende haltes kunnen opstappen om daarna naar hun werk te rijden. Het biedt de arbeiders en bedienden van de verschillende bedrijven die bijvoorbeeld met het openbaar vervoer komen de mogelijkheid de ‘last mile’ naar hun werk op een duurzame en praktische manier af te leggen.
Bovendien kunnen bedrijven en particulieren postpakketten van Bpost afgeven of ophalen bij de shuttle. “Cargo-hitching, zoals het heet, moet extra pakjestransport langs het parcours vermijden en een betere service bieden voor de klant. Je kan namelijk zelf beslissen wanneer je je pakje ophaalt uit het voertuig.” zegt Domien Stubbe, projectleider bij VIL. “Het is de eerste keer dat dit getest wordt in België. We optimaliseren het gebruik van autonome voertuigen, en maken er een haalbare businesscase van.”
Voor iedereen toegankelijk
“Onze mobiliteit en de manier waarop we ons verplaatsen is belangrijker dan ooit,” stelt Vanmarcke. “Als stad zetten we sterk in op die nieuwe vormen van mobiliteit. Dat kan je zien in het toenemende belang van deelwagens of deelsteps, maar ook bij de snelle elektrificatie van particulier vervoer. Elektrische en gedeelde mobiliteit worden steeds belangrijker, en bieden oplossingen aan voor de verkeersdrukte op onze wegen. Mechelen is door zijn grootte dan ook het ideale laboratorium voor pilootprojecten.”
De shuttle zelf, de Easy Mile EZ10, geproduceerd door het Franse bedrijf EasyMile, is in deze testfase voor iedereen vrij toegankelijk. Iedereen die wil, kan elke werkdag tussen 11 en 18u aan een halte opstappen en meerijden. Via deze link is het mogelijk de shuttle in realtime te volgen. Bovendien is de Dijlestad benieuwd naar hoe de Mechelaar denkt over zelfrijdend vervoer en hoe hij dit ervaart, en organiseert ze daarom een workshop op 22 juni. Inschrijven kan via veerle.demeyer@mechelen.be.
Om de zelfrijdende shuttle op een veilige manier te laten rijden, nam stad Mechelen heel wat veiligheidsmaatregelen. Zo geldt op het parcours van de shuttle een snelheidslimiet van 30km/u, staan er waarschuwingsborden en werd de infrastructuur hier en daar licht aangepast. Aan boord is ook nog altijd een veiligheidssteward aanwezig om in te grijpen in geval van nood of kleine bijsturingen te doen, al is dit in principe niet nodig.
Het project wordt gefinancierd met Europese subsidies en kadert onder meer in de ambitie van Mechelen om tegen 2030 alle logistieke beleveringen zero-emissie te laten verlopen. Het Europese ULaaDS- project (Urban Logistics as an on-Demand Service), dat al een tijdje loopt in Mechelen, zet in op deze stedelijke logistiek. Bedoeling is de impact van vrachtvervoer door de toenemende e-commerce te reduceren. De autonome shuttle is ook een onderdeel van het Interreg project ART-forum dat focust op de ontwikkeling van geautomatiseerd vervoer.
Deze piloot van Mechelen en VIL maakt deel uit van het Europese ULaadDS-project rond stadslogistiek en het Interreg ART-forum-project rond autonoom transport. Projectpartners zijn Bpost, SwipBox, USH, EasyMile, Quares, Mechelen-Noord vzw & Continental.