Mechelse schoolroutes veiliger

€ 400.000 subsidie om 6 Mechelse schoolroutes veiliger te maken voor fietser en voetganger

Mechelen neemt 6 belangrijke punten op fiets- en wandelroutes van en naar scholen onder handen. De stad krijgt daarvoor de steun van de Vlaamse overheid. De werken starten nog volgend voorjaar. “Met kleine en grotere ingrepen willen we systematisch alle fiets- en wandelroutes naar onze scholen verkeersveiliger maken.”

Het gaat om een diverse reeks maatregelen aan de Tiendenschuurstraat, de Battelsesteenweg, de Muizenhoekstraat, de Watertorenstraat, en de kruispunten Battelse Bergen x Vijverstraat en Eikestraat x Liersesteenweg.

“Dagelijks komen duizenden leerlingen van in en rond Mechelen met de fiets naar school,” zegt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke. “Als scholenstad maar zeker ook als fietsstad van Vlaanderen willen we scholieren een veilige fietsroute aanbieden. Naast het creëren van veilige schoolomgevingen met schoolstraten, willen we met deze subsidies ook de routes naar die scholen aanpakken.”

De schoolroutes die een upgrade krijgen liggen verspreid over het hele Mechelse grondgebied, ook in de Mechelse dorpen zoals Leest-Dorp en Muizen. Daar wordt respectievelijk een weg onthard en een veilige fietsdoorsteek gemaakt richting de Sint-Niklaasschool, (Leest) De Spiegel (Leest) en De Bel in Muizen.

De werken op de schoolroute van en naar Battel en richting Freinetschool het Zonnehuis (Mechelen) omvatten onder meer het toegankelijker en veiliger maken van kruispunten door bv drempels te verlagen of een betere zichtbaarheid te creëren, het inkorten van oversteekbewegingen en herstellingen aan voetpaden richting De Ark (Battel) en De Spreeuwen. (Mechelen)

Zachte weggebruikers kunnen zich binnenkort op een veiligere manier richting de Sint-Lambertusschool (Muizen) begeven over een aangepaste Watertorenstraat en via een veiligere fietsverbinding via de Luysenberchstraat parallel met de Leuvensesteenweg.

“De aanpassingen moeten samen met de schoolstraten, waarvan Mechelen er ondertussen al 13 telt, leerlingen en ouders aansporen om met de fiets of te voet naar school te komen en de auto aan de kant te laten,” vult Vanmarcke aan. “Onveilige fiets- en wandelroutes naar scholen zijn nog vaak een reden waarom ouders hun kinderen niet met de fiets of te voet naar school durven laten gaan. Met deze Vlaamse subsidie kunnen we de verkeersveiligheid op heel wat routes enorm verhogen. ”

Deel dit artikel

delen
delen
delen
E-mail