JobRoad matcht werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan openstaande vacatures bij lokale bedrijven. Vandaag vindt er een matchmaking editie plaats in het Sociaal Huis in Mechelen. Acht Mechelse ondernemingen nemen hieraan deel. In een mum van tijd schreven 60 kandidaten zich in. Activering staat hoog op de agenda van het beleid. Een job hebben is de stap uit armoede.
JobRoad helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een job door het organiseren van projectdagen waarbij ze werkzoekenden matchen met bedrijven uit hun netwerk. Via het netwerk van JobRoad, in samenwerking met Voka, kunnen lokale bedrijven die op zoek zijn naar werknemers zich aanbieden.
Mogelijke kandidaten voor deze vacatures worden gescreend door JobRoad samen met de begeleider vanuit de VDAB, het Sociaal Huis of andere. Nadien begeleidt JobRoad de geselecteerde kandidaten naar de deelnemende bedrijven. Eind vorig jaar vond een matchmaking editie plaats om geschikte kandidaten te vinden voor openstaande vacatures voor de winkels van Albert Heijn en Lidl op Malinas.
Kansen en werkgelegenheid creëren
“De doelstelling is om de activeringsgraad van kansengroepen op de reguliere arbeidsmarkt in onze regio te vergroten. Het vinden van werk is momenteel niet evident. Het is onze betrachting om het verschil te maken en mensen met een leefloon aan werk te helpen en het aantal jongeren met een leefloon te doen dalen. Dit door hen persoonlijk te begeleiden naar lokale ondernemers die op zoek zijn naar goede en gemotiveerde arbeidskrachten. Samen met JobRoad en de werkgevers vormen we een hefboom om kansen en werkgelegenheid te creëren”, aldus Greet Geypen, schepen van Economie.
“Elke persoon deelt hetzelfde fundamenteel recht om op een gelijkwaardige manier deel te nemen aan de samenleving. Toch blijven kansen ongelijk verdeeld en blijven sommige burgers maatschappelijke drempels ervaren”, vertelt Gabriella De Francesco, schepen voor Sociale zaken en Gelijke kansen. “Werk vormt een van de hefbomen om tot gelijke kansen binnen meerdere levensdomeinen te komen. En dat is wat we samen met JobRoad bieden. Mensen worden op basis van intrinsieke kwaliteiten gematcht aan de deelnemende werkgevers. Niet je achtergrond, maar je motivatie telt!”
60 kandidaten voor acht Mechelse bedrijven
Dankzij de matchmaking edities krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, de kans op open sollicitatiegesprekken en op werk bij lokale werkgevers. Op een matchmaking editie worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, gekoppeld met lokale werkgevers. Deze editie lijkt een succes te worden. Voor de regio Mechelen doen er acht bedrijven mee uit verschillende sectoren:
ODTH (logistiek), Finaspan (productie), Decathlon (logistiek en retail), Easy Life (dienstencheques), Modero (administratie), Labcorp (logistiek), Lidl (retail) en Albert Heijn (retail).
Er was capaciteit voorzien voor een 40-tal kandidaten. Aangezien deze plaatsen al na één dag ingevuld waren – waarvan een 20-tal kandidaten vanuit het Sociaal Huis – verhoogde JobRoad de capaciteit, om zo meer werkzoekenden een kans te geven.
De screenings gebeuren door een consulent van JobRoad in aanwezigheid van een maatschappelijk assistent van de stad of van een andere organisatie. Volgende week mogen de geselecteerde kandidaten op bedrijfsbezoek. Na het bedrijfsbezoek vindt de sollicitatie plaats in aanwezigheid van JobRoad.